Ota yhteyttä
Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi auttaa tavoittamaan asiakkaat

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston kehittämistä paremmaksi hakukoneiden, kuten Google ja Bing, näkökulmasta. Oikein toteutettuna hakukoneoptimointi auttaa sekä parantamaan yrityksesi sivuston löydettävyyttä hakukoneiden hakutuloksissa että tarjoamaan arvokkaampaa sisältöä asiakkaillesi.

Tehokas hakukoneoptimointi parantaa

  • tuotteidesi, palveluidesi ja brändisi löydettävyyttä Internetissä
  • asiakkaiden määrää
  • asiakaskokemusta

Huomasitko, ettei hyödyissä puhuttu kasvaneesta kävijäliikenteestä sivustollasi? Usein hakukoneoptimointi toki vaikuttaa positiivisesti myös sivuston kävijämääriin, mutta mitä hyötyä kävijöistä on, jos heistä ei tule asiakkaita/liidejä? Meidän tavoitteena ei hakukoneoptimoinnin avulla ole ensisijaisesti kasvattaa yrityksesi sivuston kävijämääriä vaan kasvattaa maksavien asiakkaidesi määrää ja liiketoimintaasi.

Joko kiinnostuit hakukoneoptimoinnista kanssamme? Ota toki yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, käytännössä siinä pyritään kehittämään kolmea pääosa-aluetta palvelemaan mahdollisimman hyvin sivuston käyttäjiä ja hakukoneita.

Sivuston tekninen toteutus, sisältö ja suosio

 

Kaikki lähtee yrityksesi tarpeesta. Mitä hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan? Kun olemme selvittäneet tavoitteet, on aika kääriä hihat ja ryhtyä parantamaan sivustosi hakukonenäkyvyyttä.

1Web-analytiikka on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin onnistumisen mittausvälineistä. On siis tärkeää, että sivustollasi on kävijäseuranta, se toimii oikein ja mittaa oikeita asioita. Jos näin ei ole, me korjaamme asian! Jos sivustolla ei ole analytiikkaa asennettuna, älä huoli, me asennamme sen! Yksi suosituimmista Web-analytiikkatyökaluista on Google Analytics ja sen käyttö on yrityksellesi ilmaista.

2Kun analytiikkaseuranta on kunnossa, selvitetään yrityksesi sivuston tekninen lähtötaso. Usein sivustossa on joitakin kunnossa olevia osa-alueita, mutta aina löytyy parannettavaa. Selvitämme lähtötasoanalyysissa, mitä teknisiä toimenpiteitä sivustosi vaatii, jotta se palvelisi paremmin sekä käyttäjää että hakukoneita. Samalla selvitämme, mitä kilpailijasi tekevät ja mikä on heidän hakunkonenäkyvyytensä.

3Seuraavaksi kiinnitämme huomion sisältöihin ja potentiaalisten asiakkaidesi hakukäyttäytymiseen. Miten ja millä hakutermeillä potentiaaliset asiakkaasi hakevat tuotteitasi ja palveluitasi hakukoneista? Tätä kutsumme avainsana-analyysiksi. Avainsana-analyysin avulla hakukoneoptimoinnin toimenpiteet kohdistuvat parhaiten niihin hakuihin, joita asiakkaasi käyttävät.

4Kun lähtötason ongelmat tiedostetaan, on aika ratkaista ne yhteistuumin. Jokainen asiakastapaus on erilainen johtuen siitä, että sivustototeutukset poikkeavat aina toisistaan. Me löydämme juuri sinun yrityksesi sivuston kannalta ne parhaat tavat toteuttaa korjaukset ongelmiin.

5Sivuston ollessa teknisesti ja sisällöllisesti kunnossa, ryhdytään seuraamaan kehitystä. Seurannassa hyödynnetään Web-analytiikkaa. Lisäksi seuraamme, miten näkyvyytesi kehittyy hakukoneissa liiketoimintasi kannalta oleellisilla avainsanoilla.

6Jatkuva hakukoneoptimointi auttaa saavuttamaan parhaat sijoitukset hakukoneissa. Kehityksen seuraamisen avulla pystymme jatkojalostamaan sivustoasi entistä hakukoneystävällisemmäksi. Kärkeen pääseminen, ja varsinkin siellä pysyminen, vaatii jatkuvia ponnisteluja ja me ponnistelemme kanssasi parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen!

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, miten voisimme kehittää liiketoimintaasi verkossa hakukoneoptimoinnin avulla!

 

Hakukoneoptimointi syvällisemmin

Hakukoneiden kautta tehdään miljoonittain hakuja minuutissa. Voidaan siis olettaa, että saman minuutin sisällä miljoonia ihmisiä siirtyy sivustoille hakukoneiden kautta. Mutta miten käyttäjät löytävät sivustolle, jos sivusto ei löydy hakukoneista?

Termillä hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) tarkoitetaan toimien joukkoa, joilla pyritään saamaan kävijöitä sivustolle hakukoneiden kautta. Hakukoneoptimointi sisältää muun muassa sivuston sisällön ja lähdekoodin muokkaamista. Lisäksi hakukoneoptimointiin kuuluu sivuston ulkoiset toimenpiteet, kuten esimerkiksi sivuston suosion kasvattaminen. Myös kävijäseuranta sekä erilaiset tutkimukset ovat osa hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimointi saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta sillä on selkeä tavoite: kasvattaa kävijämääriä ja tuloksia sivustolla. Jotta kävijöitä saataisiin sivustolle enemmän, tulee sivuston näkyä mahdollisimman korkealla hakukoneiden antamissa hakutuloksissa. Tähän hakukoneoptimoinnilla tähdätään.

Miksi pyrkiä kärkisijoille hakukoneissa?

Tutkimusten mukaan 90 prosenttia hakukoneiden käyttäjistä klikkaa hakukoneen ensimmäisellä tulossivulla olevia hakutuloksia. Tämän perusteella voidaan todeta, että tavoiteltaessa sivustolle enemmän kävijöitä tulee hakukonenäkyvyyden olla hyvä. Pelkästään neljä ensimmäistä orgaanista hakutulosta kerää noin 40 prosenttia kaikista klikkauksista.

Sijoittumisella ensimmäisten hakutulosten joukkoon on myös toisenlainen vaikutus: Miltei 40 prosenttia hakukoneiden käyttäjistä on sitä mieltä, että ensimmäisillä hakusijoilla oleva yritys on myös omalla toimialallaan yksi parhaimmista.

Sivusto hakukonerobotin silmin

Ennen hakukoneoptimointia on tärkeää ymmärtää, miten sivustoja selaavat hakukonerobotit näkevät itse sivuston. Hakukonerobotti (spider, crawler, hakurobotti, hakubotti, botti) ei näe sivustoja hienoina kokonaisuuksina, niin kuin ihmiset ne näkevät. Hakukonerobotit ymmärtävät, että sivustolla näytetään kuva, mutta ne eivät tiedä mitä kuva esittää.

Kuvista hakukonerobotit ymmärtävät ainoastaan niin sanotun alt-attribuutin

(alternative text), johon voidaan sanallisesti määrittää kuvan sisältö. Tästä syystä sivuston kuville tulee aina muistaa määrittää alt-attribuutti.

Sivustoa hallinnoiva henkilö voi helposti tarkistaa tekstipohjaisen selaimen avulla, miltä sivusto näyttää hakukonerobotin silmin. Tekstipohjaisen selaimen kautta tarkasteltuna sivustoa on helpompi muokata hakukoneystävälliseen muotoon, kun erilaiset kuvat eivät ole ”hämäämässä” näkymää.

Hakukoneoptimoinnin riskit

Myös hakukoneoptimoinnilla on riskinsä. Väärin tehdyt optimointitoimenpiteet voivat pahimmillaan johtaa siihen, että koko sivusto joutuu hakukoneen mustalle listalle. Mustalla listalla tarkoitetaan listaa sivustoista, joille hakukonerobotti ei mene. Tällöin sivustot eivät löydy myöskään hakukoneiden hakutuloksista.

Jos sivusto on aikaisemmin löytynyt hakukoneista, mutta yhtäkkiä sitä ei löydy millään hakusanalla, voidaan olettaa, että sivusto on joutunut mustalle listalle. Mustalta listalta pois pääseminen on miltei mahdotonta. Esimerkiksi Googlelta voi anoa sivuston korjaamisen jälkeen, että ne poistettaisiin mustalta listalta, mutta ei ole varmaa, että sivusto listalta poistettaisiin.

Jokunen vuosi sitten media uutisoi laajasti, kun autovalmistaja BMW joutui Googlen mustalle listalle. BMW oli käyttänyt sivustonsa hakukoneoptimoinnissa kiellettyjä toimenpiteitä. BMW:n sivustot oli ohjelmoitu niin, että hakukonerobotti näki eri tekstisisällön kuin ihminen.

BMW:n sivusto palautettiin Googlen sivustohakemistoon sen jälkeen, kun sivustolta oli poistettu kyseinen, hakukoneita huijaava koodi. Voidaanko kuitenkaan olettaa, että Google olisi toiminut näin, jos kyseessä olisi ollut jokin BMW:tä paljon tuntemattomampi yritys?

Kielletyt toimenpiteet

On tärkeää tutustua kiellettyihin toimenpiteisiin, jotta hakukoneoptimointia toteutettaessa vältyttäisiin riskiltä joutua hakukoneiden mustalle listalle.

Sivustolta ei saa löytyä lähdekoodiin piilotettua tekstiä, jota ihminen ei näe selatessaan sivustoa. Hakukoneet saavat sivustosta epärehellisen kuvan, jos ihmisille pyritään esittämään eri sisältöä kuin hakukoneroboteille. Jos sivuston rakenne kuitenkin vaatii, että lähdekoodiin pitää piilottaa tekstiä, tulee tekstin vastata täysin sivustolla näkyvää sisältöä. Tällaisen tilanteen eteen joudutaan esimerkiksi silloin, kun sivusto on rakennettu Flashin avulla.

Sivustoa ei saa täyttää avainsanoilla vaan sivuston tekstin tulee olla hyödyllistä ja informatiivista. Avainsanojen tulee esiintyä oikeissa asiayhteyksissä ja sivustoa ei saa täyttää avainsanoilla, jotka eivät liity sivuston sisältöön.

Toisilta sivustoilta tai sivuilta ei saa suoraan kopioida sisältöä, sillä kopioitua sisältöä saatetaan pitää hakukoneita harhaanjohtavana ja manipuloivana. Samankaltaisesta sisällöstä, eli tuplasisällöstä, Google -hakukone tallentaa sivustohakemistoonsa vain yhden version.

Mahdollisia vaaroja on kuitenkin turha pelätä. Jos tavoitteena on tuottaa käyttäjien kannalta relevanttia tietoa ja pyrkiä tuomaan tätä hakukoneoptimoinnin avulla paremmin esille, on hakukoneoptimointi sallittua ja jopa suositeltua.

Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät osa-alueet

Ennen hakukoneoptimointia tulee määrittää, mitä hakukoneoptimoinnilla pyritään saavuttamaan. Kun hakukoneoptimoinnilla on selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet, voidaan sen tehokkuutta arvioida tarkasti.

Kun selkeät, mitattavissa olevat tavoitteet on määritetty, voidaan hakukoneoptimointi aloittaa. Hakukoneoptimointi voidaan karkeasti jaotella sivuston sisällön määrittelevään avainsanatutkimukseen ja sisällöntuotantoon, sivustolle tehtäviin teknisiin toimenpiteisiin sekä tunnettuuden kasvattamiseen.

Avainsanatutkimus

Jotta tiedetään, millä avainsanoilla käyttäjät tavoitetaan, tulee tehdä avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksen perusteella päätetään, millä avainsanoilla sivustoa ryhdytään optimoimaan. On tärkeää löytää oikeat avainsanat, jotta hakukonenäkyvyys saavutetaan mahdollisimman tehokkaasti.

Avainsanatutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä avainsanoilla käyttäjät tietoa hakevat ja kuinka kilpailtuja kyseiset avainsanat ovat hakukoneissa. Jos kyseessä on esimerkiksi erittäin kilpailtu avainsana, ei optimointia välttämättä kannata kohdistaa kyseiselle avainsanalle. Tällöin kulutetut resurssit eivät vastaa tavoitettuja hyötyjä.

Hyvä avainsanatutkimuksen työkalu on Googlen tarjoama avainsanatyökalu, jolla saa arviot tutkittavien avainsanojen kuukausittaisista hakumääristä sekä kilpailutilanteesta. Lisäksi kannattaa selvittää, millä avainsanoilla mahdolliset kilpailijat pyrkivät näkymään hakukoneissa.

Sisällöntuotanto

Kun avainsanatutkimuksen avulla on löydetty avainsanoja, joihin hakukoneoptimointi on tarkoitus kohdistaa, voidaan ryhtyä sisällöntuotantoon. Sisällöntuotannossa on tärkeää, että teksti on uniikkia ja se on jäsennelty oikein.

Sisältötekstin tulee alkaa h1 -tason otsikolla, joka sisältää kyseiselle sivulle tärkeän avainsanan. Tekstiä on suositeltavaa tuottaa mahdollisimman paljon käsiteltävästä aiheesta, kuitenkin niin, että se pysyy luonnollisena ja järkevänä kokonaisuutena.

Sivuston sisältö tulee aina suunnitella lukijoita, ei hakukoneita ajatellen. Kun sivusto sisältää mielenkiintoista, uniikkia ja hyvin rakennettua sisältöä, käyttäjät suosittelevat ja jakavat sitä muille käyttäjille, jolloin sivuston suosio kasvaa entisestään.

Title -elementti

Title -elementti on hakukoneoptimoinnin kannalta yksi tärkeimmistä osa-alueista. Se on sivun otsikko, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneelle mitä kyseinen sivu käsittelee. Toisin sanoen title -elementistä tulee löytyä kyseisellä sivulle tärkeä avainsana.

Title -elementtiä optimoidessa tulee huomioida muutamia seikkoja. Hakukoneet näyttävät title -elementistä vain osan, jos se on määritetty liian pitkä. Ennen Google näytti tietyn määrän merkkejä titlestä, mutta tänä päivänä titlellä on maksimileveys. Se, kuinka paljon titleen mahtuu merkkejä, riippuu merkkien leveydestä.

Sivulle tärkein avainsana tulee title -elementissä sijoittaa mahdollisimman alkuun. Tutkimusten mukaan tämä auttaa sivua sijoittumaan paremmin hakukoneissa kyseisellä avainsanalla ja käyttäjät klikkaavat hakutulosta enemmän.

On tärkeää, että jokaisella sivuston sivulla on uniikki title -elementti. Jos näin ei ole, sivusto saattaa näkyä huonosti hakukoneissa.

Metakuvaus (meta-description)

Metakuvaus on hakutuloksissa, title -elementin alla, näkyvä lyhyt kuvaus sivun sisällöstä. Toisin kuin title -elementti, metakuvaus ei vaikuta sivuston sijoittumiseen hakukoneissa, mutta sillä on vaikutusta käyttäjiin. Metakuvauksen tehtävä on antaa käyttäjälle houkutteleva kuva sivusta, jolloin käyttäjä todennäköisemmin siirtyy sivulle.

Metakuvauksessa on aina lihavoitu avainsana, jolla käyttäjä hakee tietoa hakukoneesta. Lihavoinnin takia metakuvaukseen tulee sisällyttää sivulle tärkein avainsana. Kun metakuvauksessa on lihavointeja, kiinnittyy käyttäjän huomio paremmin kyseiseen hakutulokseen ja hakutuloksen klikkausprosentti kasvaa.

Metakuvausta suunniteltaessa tulee huomioida, että suosituin hakukone, Google, näyttää metakuvauksesta korkeintaan 150 merkkiä. Jotta metakuvauksen sanoma ei jäisi epäselväksi, sen pituus ei saa ylittää kyseistä merkkimäärää.

Selkokielinen osoiterakenne

Osoiterakenteella tarkoitetaan selaimessa näkyvän, sivun osoitteen rakennetta. Selkokielisellä osoiterakenteella on merkitystä sekä hakukonenäkyvyyden että käytettävyyden kannalta

Jos osoiterakennetta katsomalla saa selville, mitä kyseinen sivu käsittelee, voidaan sitä pitää selkokielisenä. Osoiterakenteeseen ei ole tarvetta sisällyttää kaikkia sanoja, vaan lyhyt ja ytimekäs osoite on tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi.

Huono osoiterakenne ja selkeä osoiterakenne

Yllä olevassa kuvassa on esimerkit selkokielisestä ja epäselvästä osoiterakenteesta. Lahden kaupungin kotisivuilla terveyspalveluita käsittelevän sivun osoiterakenne on epäselvä merkkijono, kun taas Nastolan terveyspalveluita käsittelevän sivun osoiterakenteesta näkee selvästi, mikä on kyseisen sivun aihe.

Osoiterakenteesta tulee löytyä sivulle tärkeä avainsana, mutta liikaa avainsanoja osoitteeseen ei saa laittaa. Tällöin on vaarana, että hakukoneet luulevat sivua spämmiksi.

Validi koodi

Kuten suomen kielessäkin, koodikielessä on oma lauserakenteensa. Jotta hakukonerobotit pystyisivät lukemaan koodia mahdollisimman tehokkaasti ja virheettömästi, tulee sen olla validia.

Kansainvälinen ryhmä, World Wide Web Consortium (W3C), kehittää protokollia ja ohjeistuksia liittyen HTML -koodin validiuteen. Näitä protokollia ja ohjeistuksia noudattavat kaikki yleisimmät selaimet. W3C tarjoaa käyttäjille työkalun, W3C Markup Validation, jolla voi testata oman sivuston koodin validiuden.

Hakukonerobotit lukevat koodia rivi riviltä. Jos koodissa on jokin virhe, saattaa se estää hakukonerobotin etenemisen koodissa ja täten koko sivustolla. Tämä taas johtaa siihen, ettei sivusto tallennu kokonaisuudessaan hakukoneiden tietokantaan.

Nopeusoptimointi

Vaikka sivuston nopeus ei olekaan hakukoneiden yksi tärkeimmistä arviointikriteereistä, tulee siihen kiinnittää huomiota. Nopea sivusto on ennen kaikkea käyttäjäystävällinen. Kaikilla Internetin käyttäjillä ei ole käytössään nopeita, nykyaikaisia laajakaistayhteyksiä. Tällöin hitaan sivuston lataaminen saattaa kestää niin kauan, että käyttäjä luovuttaa ennen sivuston avautumista.

Vuonna 2010 Google julkisti, että sivuston nopeus vaikuttaa hakutulossijoituksiin. Nopeuden testaamiseen Google suosittelee muun muassa seuraavia työkaluja: Page Speed, Webpagetest ja Google Webmasters Tools. Työkalut tarjoavat käyttäjille ajankohtaista tietoa sivuston nopeudesta sekä antavat kehitysehdotuksia sivuston nopeuttamiseksi.

Linkitys

On olemassa sekä sivuston sisäistä että ulkoista linkitystä. Sivuston sisäisellä linkityksellä tarkoitetaan linkkejä yhden sivuston sivujen välillä. Ulkoisella linkityksellä taas tarkoitetaan sivuston ulkopuolelta sivustolle johtavia linkkejä. Linkitys on yksi tärkeimmistä osa-alueista hakukoneoptimoinnissa, sillä hakukonerobotit kulkevat sivulta toiselle linkkejä pitkin.

On erityisen tärkeää, että sivuston sisäinen linkkirakenne on suunniteltu niin, että sivuston jokaiselle sivulle johtaa linkki. Jos näin ei ole, hakukonerobotit eivät löydä kaikkia sivuja sivustolla.

 

Huono linkkirakenne

Yllä olevassa kuvassa hakukonerobotti saapuu sivulle A, josta se etenee linkkejä pitkin sivuille B, C ja D. Hakukonerobotti ei kuitenkaan löydä sivuja E ja F, koska näille ei johda linkkejä. Sivut E ja F eivät täten tallennu hakukoneen tietokantaan.

 

Hyvä linkkirakenne

Yllä oleva kuva poikkeaa edeltäneestä kuvasta niin, että sivuille E ja F johtaa linkit sivuilta B ja C. Nyt linkkirakenne on suunniteltu oikein ja hakukonerobotti löytää kaikille sivuille.

Hakualgoritmit kehittyvät

Hakukoneet, niiden hakualgoritmit ja myös hakukoneoptimointi kehittyvät päivä päivältä. Yllä olevat vinkit hakukoneoptimointiin ovat tärkeitä ja ajantasaisia, mutta hakukoneoptimointi sisältää paljon muuttuvia tekijöitä. Tekemällä kanssamme yhteistyötä varmistat, että yrityksenne sivusto on hakukoneoptimoinnin suhteen ajantasalla.

Me autamme yritystäsi tavoittamaan asiakkaat verkossa!

Holla Online
Holla Online Oy
Aleksanterinkatu 17 B 4 krs.
15110 Lahti
  050 585 0210
  info@holla.fi
     
Sertified Google Partner