Ota yhteyttä
Konversio-optimointi

Konversio-optimointi parantaa sivustosi tuloksellisuutta

Konversio-optimointi vaikuttaa monille yrityksille terminä täysin heprealta, joten lähdetään liikkeelle sanasta konversio. Konversiollahan tarkoitetaan jonkin asian muuttamista muodosta toiseen. Digitaalisessa markkinoinnissa konversio tapahtuu, kun sivuston kävijästä tulee asiakas tai liidi jonkin tapahtuman johdosta.

Yksinkertaistettuna digitaalisessa markkinoinnissa konversio voi tarkoittaa esimerkiksi

  • verkkokauppaostosta
  • yhteydenottolomakkeen lähettämistä
  • kilpailuun osallistumista
  • uutiskirjeen tilausta.

Näiden pääkonversioiden lisäksi on olemassa välikonversioita. Tällaisesta yksinkertainen esimerkki on verkkokaupan ostoskorissa eteneminen. Jokainen välietappi kohti pääkonversiota on välikonversio.

Nyt varmasti alkaa seljetä, mitä konversio-optimointi tarkoittaa? Konversio-optimointi on siis joukko toimia, joiden tarkoitus on parantaa sivustosi tuloksellisuutta. Näinhän otsikossa mainitaan?

Konversio-optimointi

Mitä konversio-optimointi voi rahallisesti merkitä yrityksellesi?

Kuten muillakin digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla, Web-analytiikka on tärkeä työkalu konversio-optimointiin. Usein näkee tilanteita, joissa yrityksen sivustolla kävijäliikenne on hyvällä tasolla, mutta konversioprosentti (konversio % = toteutuneet tavoitteet (kpl) / kävijämäärä) saattaa olla vain 1 %.

Kuvitellaan, että sivustolla on 10 000 kävijää kuukaudessa ja näistä 1 % konvertoituu. Tämä tarkoittaa, että sivusto tuottaa 100 tulosta kuukaudessa. Kuvitellaan, että jokainen tulos tuottaa 100 €, eli kuukaudessa tämä on 100 tulosta x 100 € = 10 000 €. Jos konversioprosenttia saadaan konversio-optimoinnin avulla parannettua 2 prosenttiin, niin mitä se tarkoittaa tuotoissa?

Tämä tarkoittaa, että 10 000 kävijästä 200 tuottaa tulosta. Rahallisesti tämä tarkoittaa 200 tulosta x 100 € = 20 000 €.

Konversio-optimoinnin avulla konversioprosentti saatiin nostettua 1 % → 2 %. Sivusto tuottaa 10 000 € enemmän kuukausitasolla!

Mitä toimenpiteitä konversio-optimointi sisältää?

Konversio-optimointi, sen sisältö ja siinä käytetyt työkalut ovat aina asiakaskohtaisia. Kaikki lähtee havainnoista, onko sivustolla jotain, mikä vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen sivustolla?

Havainnointia ja konversio-optimointia on mahdollista tehdä usean työkalun avulla. Me voimme hyödyntää muun muassa todellisiin kävijöihin perustuvia klikkikarttoja, huomioanalyyseja sekä multivariaatio- että A/B/C-testausta. Työkalujen lisäksi analysoinnissa käytetään Web-analytiikkaa ja tervettä järkeä.

Konversio-optimoinnin toimenpiteet kohdistuvat yleensä sivuston erilaisiin graafisiin elementteihin ja asetteluun. Lisäksi huomiota kiinnitetään sivuston käytettävyyteen ja siihen, onko asiakkaan helppo päätyä konversiopisteeseen.

Tavoitteemme on kehittää yrityksesi pääkonversioita ja usein tämä tapahtuu kehittämällä välikonversioita. Puhumme siis kokonaisuuden konversio-optimoinnista.

Pienikin kehitys konversiossa voi olla rahallisesti arvokasta yrityksellesi!

Kiinnostuitko yrityksesi sivuston konversion kehittämisestä? Ota yhteyttä, voimme varmasti olla avuksi!

Holla Online
Holla Online Oy
Aleksanterinkatu 17 B 4 krs.
15110 Lahti
  050 585 0210
  info@holla.fi
     
Sertified Google Partner